- Maaltijdbezorger Delivery Hero keert terug op de Duitse markt met dochtermerk Foodpanda.
- Eerder werden de Duitse activiteiten van Delivery Hero aan Just Eat Takeaway verkocht voor zo’n 390 miljoen euro.
- CEO Jitse Groen van Just Eat Takeaway is ervan overtuigd dat hij Delivery Hero nog een keer kan verslaan.
Delivery Hero keert terug naar Duitsland, waar het de concurrentie wil aangaan met de Nederlandse rivaal Just Eat Takeaway.
De aankondiging van topman Niklas Östberg is opvallend, omdat Delivery Hero drie jaar geleden nog zijn activiteiten aan het Nederlandse bedrijf verkocht.
Delivery Hero’s platform Foodpanda zal in juni zijn intrede doen in Berlijn, waarna het mogelijk al in augustus uitbreidt naar andere delen van Duitsland.
Foodpanda kwam eind 2016 in handen van Delivery Hero. Het merk is voornamelijk actief in Azië, maar ook in Bulgarije en Roemenië.
In 2018 verkocht Delivery Hero na een felle concurrentiestrijd zijn Duitse aandelen voor zo'n 390 miljoen euro aan het toenmalige Takeaway van Jitse Groen. Daarna zou Delivery Hero zich bemoeid hebben met de strijd om het Britse Just Eat in 2019.
Toen Takeaway een bod deed op Just Eat, verkocht Delivery Hero als grootaandeelhouder van Takeaway 3 miljoen aandelen, waarmee Groens bod minder waard werd. Delivery Hero zou daarmee naar verluidt in het belang van een andere bieder op Just Eat hebben gehandeld.
Lees ook: Takeaway vreest vuil spel en wil dat Delivery Hero zich afzijdig houdt in de strijd om Just Eat
Delivery Hero sterk in Azië
Inmiddels is er voor Delivery Hero veel veranderd, zegt topman Östberg in een interview.
Nadat Delivery Hero in Duitsland werd uitgekocht, richtte het zich op Azië. Daar kocht het bedrijf een controlerend aandeel in Zuid-Koreaanse concurrent Woowa.
De maaltijdbezorger is sterk in Azië en bezorgt in tegenstelling tot concurrenten nu ook boodschappen. Het feit dat mensen sinds de lockdowns vaker online eten bestellen biedt volgens Östberg ook kansen.
Strijd om Duitsland barst weer los
De concurrentiestrijd in Duitsland is er sinds Delivery Hero's vertrek niet minder op geworden. Het Finse Wolt breidde vorig jaar al uit naar Europa's grootste economie en ook Uber Eats wil in Duitsland maaltijden gaan bezorgen.
Delivery Hero is al contracten aan het afsluiten met Duitse restaurants en verwacht aanvankelijk honderden mensen nodig te hebben voor op kantoor en op de fiets. Of de koeriers direct voor Delivery Hero gaan werken of via een derde partij worden ingehuurd, is nog niet bekend.
Jitse Groen, topman van Just Eat Takeaway, is klaar om de strijd aan te gaan. "Concurrentie maakt ons sterker", twittert hij. "De laatste keer dat Delivery Hero het probeerde, kostte het hen acht jaar, een overname van de toenmalige marktleider en circa 500 miljoen euro om minder dan een kwart zo groot te worden als wij nu zijn in Duitsland. We hebben ze verslagen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Polen Ierland en Duitsland, en doen dat graag nog een keer."
Lees meer over maaltijdbezorging:
- Jitse Groen gaf €142 miljoen uit aan adviseurs bij de overname van Just Eat en Grubhub
- Zo wil Mealhero uit België zich onderscheiden van andere maaltijdboxen: gezonde diepvriesmaaltijd uit slimme stoomoven in maximaal 35 minuten
- Eetapp EET24.nl wil alternatief zijn voor Thuisbezorgd.nl: geen commissie, maar een vast maandbedrag voor restaurants